Voorwaarden
Algemene voorwaarden
1. Offerte
De genoemde prijzen in de offerte zijn exclusief brandstof, olie, brug-, sluis- en/ of havengelden tenzij anders gespecificeerd;
Een dag staat gelijk aan tien (10) werkuren. Indien gewenst en de omstandigheden laten dit toe, dan kan er langer worden gewerkt op een dag. De extra uren die dan worden gemaakt worden naar rato gefactureerd.
Indien de reis of een gedeelte daarvan over zee voert, dan wordt er een toeslag in rekening gebracht.
Indien overnachten aan boord niet mogelijk is worden er hotelkosten voor de schipper en eventuele bemanningsleden in rekening gebracht;
Alle kosten gemaakt ten behoeve van de verplaatsingsopdracht komen voor rekening van de opdrachtgever;
50% aanbetaling bij akkoord opdracht, welke uiterlijk 14 dagen voor vertrek dient te zijn voldaan. Indien het vertrek binnen 14 dagen na akkoord opdracht plaatsvindt, dient de aanbetaling direct te worden voldaan. De opdrachtnemer (schipper) heeft het recht om de opdracht te annuleren indien de aanbetaling niet tijdig is voldaan;
Na uitvoering van de opdracht zal een gespecificeerde nacalculatie worden verstrekt.
2. Veiligheid en annuleren van de opdracht
De opdrachtgever verklaart dat het schip in een dusdanige staat verkeerd dat het de geplande vaarroute kan afleggen op eigen kracht;
Als voor vertrek of tijdens de reis blijkt dat het schip of onderdelen daarvan, naar het oordeel van de schipper een veilige vaart belemmeren, dan dient de opdrachtgever dit te repareren of akkoord te gaan dat de schipper dit repareert of laat repareren op kosten van de opdrachtgever;
De reis mag door de schipper worden afgebroken indien hij oordeelt dat het schip niet veilig is. In dat geval blijft de dagvergoeding van de schipper en eventuele bemanningsleden plus alle gemaakte onkosten, plus de te maken reiskosten terug naar de woonplaats van de schipper en bemanning verschuldigd. Dit is ook het geval als de opdracht om wat voor een reden ook door de opdrachtgever geannuleerd of afgebroken wordt;
Er dienen voldoende veiligheidsmiddelen (brandblusser, EHBO-doos, noodfakkels e.d.) aan boord aanwezig te zijn, die tevens afgestemd zijn op de strekking van de reis. Alle aanwezige veiligheidsmiddelen dienen in een goede (gekeurde) staat te zijn en klaar voor onmiddellijk gebruik.
3. Verzekering
Het schip dient tijdens de gehele opdracht "all risk" verzekerd te zijn voor schade, diefstal en aansprakelijkheid, tenzij de opdrachtgever zelf meevaart dan volstaat een WA-verzekering of beperkt casco.
Het schip dient de juiste dekking te hebben met betrekking tot het beoogde vaargebied;
De opdrachtgever verklaart dat de verzekeringspolis van het schip ook dekking biedt als het schip door een betaalde schipper met eventueel bemanning wordt getransporteerd/ bevaren/ gebruikt;
Een (kopie) verzekeringspolis kan op verzoek van de schipper door de opdrachtgever worden overlegd.
4. Schades
De schipper en/ of zijn bemanning kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade en/ of slijtage aan het schip die ontstaat tijdens de opdracht. Ook niet voor sleep- en/ of bergingskosten;
Als er tijdens de reis schade ontstaat zal de schipper proberen de schade zelf te herstellen voor zover dit mogelijk is met de middelen en/ of materialen die aanwezig zijn aan boord van het schip. Indien dit niet lukt zal er contact worden opgenomen met de opdrachtgever;
Als het schip door schade niet verder kan varen wordt de dagelijkse vergoeding plus alle gemaakte kosten in rekening gebracht;
Een eventueel eigen risico en/ of het verlies van no-claim komt voor rekening van de opdrachtgever.
5. Faciliteiten
De schipper en eventuele bemanning mogen onderweg gebruikmaken van de toilet, douche, kombuis, e.d.;
De schipper en eventuele bemanning hebben toegang tot en kunnen onbeperkt gebruik maken van alle ruimtes, materialen, middelen en systemen aan boord om een veilige en efficiënte vaart van het schip te garanderen.
De schipper en eventuele bemanning zullen ervoor zorgdragen dat alles schoon en in oorspronkelijk staat wordt achtergelaten;
Bij meerdaagse reizen verzorgd de opdrachtgever voor voldoende proviand aan boord. Indien dit niet mogelijk is dan zal dit door de opdrachtnemer worden verzorgd, waarna alle kosten voor het proviand in rekening zal worden gebracht.
6. Illegale activiteiten
De opdrachtgever verklaart dat het schip niet gebruikt wordt voor drugs, smokkel en/ of andere illegale activiteiten;
Bij ontdekking van één of meerdere van de bovenstaande activiteiten zal dit door de schipper bij de betreffende autoriteiten worden gemeld.